Ladekabler EL-bil

LITT OM LADING

De forskjellige lademodusene forteller noe om sikkerheten ved lading av elbiler og hybrider:

Mode 1
Mode 1 brukes på de eldre og mindre elbilene. Denne løsningen er utgående og vi selger ikke slike kabler.
Mode 2
Mode 2-kabler standard nødkabler følger med de fleste elbiler. Disse har et vanlig støpsel i den ene enden, en Type 1 eller Type 2-kontakt i den andre, og en ICCB (In Cable Control Box) på kabelen. Mode 2-kabler er ikke ment for daglig bruk og skal bare benyttes når du ikke kan bruke en ladestasjon eller hurtiglader.
Mode 3
Mode 3 er den standarden for ladekabler for elbiler, hjemmeladere og vanlige ladestasjoner i parkeringsanlegg. Disse ladestasjonene bruker AC, eller vekselstrøm, mens hurtigladere bruker DC, eller likestrøm.
Mode 4
Mode 4 er systemet som brukes av hurtigladestasjoner. Det finnes ikke løse Mode 4-kabler.

Type 1 og Type 2 kontakt

El-biler og ladbare hybridbiler kommer enten med Type 1 eller Type 2 tilkobling til bilen. Som en tommelfingerregel så er det Type 1 til Asiatiske biler og Type 2 til Europeiske (med noen unntak).
Her ser du hvilken kontakt som går til hvilken bil:

• Type 1:
Citroën Berlingo, Citroen C-Zero, Ford Focus Electric, Kia Soul Electric, Mitsubishi i-Miev, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan E NV-200, Nissan Leaf, Peugeot i-On, Peugeot Partner Electric, Renault Kangoo El

• Type 2:
BMW i3, Mercedes B Electric Drive, Mercedes C Hybrid, Mercedes GLC Hybrid, Opel Ampera-e, Renault Zoe, Tesla Model S, Tesla Model X, VW E-Golf, VW E-UP, VW Golf GTE, VW Passat GTE